Hjemme

Hjemme

mandag 13. oktober 2014

Det å velge

Nå sitter jeg å jobber med plakaten min i scribus. Jeg syns dette er et enkelt program (I den sammenhengen vi bruker det da, jeg har bare sett på en brøkdel av det man kan gjøre).  Dette programmet kan man nok bruke i alle klasser. Les mer og scribus og last det ned her.

Jeg har valgt å skrive om bokstavlæring i naturen på min plakat. Det eneste kriteriet var at det skulle være noe norskfaglig. Jeg skal komme med noen få forslag i tilfelle det er noen som står fast: 

- IKT i norskfaget
- ordklasser (velge en ordklasse?)
- Bokstavlæring
- Høytlesning

I skolen tenker jeg at det kan være veldig viktig med slike idemyldringer om temaer, når man får en slik åpen oppgave. Mange elever (her kjenner jeg meg selv igjen) bruker utrolig lang tid på å klare å bestemme seg for hva de skal skrive/lage noe om, noe som fører til at de får mindre tid til å faktisk jobbe med oppgaven.

En liten samtale med de andre elevene så kan man fort være i gang. Jeg oppfatter det ofte slik i skolen at man som lærer, er redd for at hvis elevene får idemyldre sammen først, så ender det med at alle skriver om samme emne, men har det så mye å si? Er ikke poenget at elevene skal lære noe gjennom oppgaven, og de lærer vell like mye om de skriver om samme tema som noen andre i klassen, enn om de skriver om noe som ingen av de andre skriver om? 


2 kommentarer:

  1. Med utgangspunkt i din egen plakat interessante refleksjoner om hvordan forløse idéer og kreativitet hos elevene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg syns virkelig det er viktig å forløse ideer og kreativitet i skolen. Lærerne må tenke over hva som er målet med oppgaven, noe som i dette tilfellet er at det skal dreie seg om noe norskfaglig og å lære seg å bruke scribus.

      Slett