Hjemme

Hjemme

torsdag 30. oktober 2014

Bildefortelling = motiverte elever?

Når jeg får oppgaver slik som det å lage bildefortelling blir jeg glad. Dette er oppgaver som jeg syns det er morsomt å jobbe med, selv om de kan kreve ganske mye. Jeg ser absolutt gevinsten av å bruke bildefortelling som arbeids- og framstillingsform i skolen. 

Å la elevene selv lage egne bildefortellinger, er jeg bra sikker på at de aller fleste vil syns er kjempemorsomt. Slike morsomme oppgaver tror jeg kan være med på å øke motivasjonen til elevene. Det er mye faglig i slike oppgaver, men ved at de gjøres på denne måten føles de kanskje ikke så faglige. Eller hva mener dere?  Elevene vil også få mye digital kompetanse ved å jobbe på denne måten. 


Det å lage bildefortelling kan enkelt tilpasses ulike trinn eller elever. Det er ulike programmer man kan bruke, med ulik vanskelighetsgrad. Man kan sette inn bare bilder eller man kan også ha tale, tekst og musikk. Senter for IKT i utdanning viser et godt eksempel på hvordan man kan bruke bildefortelling med små barn i nærmiljøet. 


Hvis man ser på et norskfalig tema, la oss si eventyr. Hva tror dere at dere hadde hadd mest motivasjon til å gjøre: Skrive flere sider om eventyr eller lage en bildefortelling om eventyr? 



Tilslutt hvordan syns dere skolene rundt omkring er til å bruke ulike typer verktøy slik som dette? 



                                Bildefortelling om Noah's ark hentet her

6 kommentarer:

  1. Inspirerende godt om bildefortelling i skolen. Utmerket at du lenker til det "Senter for IKT i utdanningen" har å by på om bildefortelling. De viser et eksempel fireåringer har laget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, jeg syns det var et kjempefint eksempel på hvordan man kan bruke bildefortelling med de minste. Det var utrolig bra det disse fireåringene hadde fått til.

      Slett
  2. Jeg er enig i det du skriver om at bildefortelling i skolen kan være med på å motivere elevene. Jeg tror også som du sier at de opplever skolearbeidet på en mer morsom måte! Til spørsmålet ditt sist i innlegget tror jeg det er veldig varierende hvordan skolene benytter seg av slike verktøy. Selv har jeg erfaring med at man fokuserer lite på digitale ferdigheter. Mange synes det er for tidkrevende og derfor "velger det bort". Det handler kanskje mye om at enkelte lærere ikke har satt seg inn i ulike programmer selv.- Mange er jo utrolig enkle, og elevene i dagens samfunn behersker jo slik digitale verktøy meget godt! Noen ganger tror jeg man bare ta seg tid til ting som kan oppleves som tidkrevende i undervisningen. Det kommer jo ofte gevinster igjen for det: motiverte og mer kunnskapsrike elever :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror også det er veldig varierende. Jeg har også erfart at det er lite fokus på digitale ferdigheter. Det tror jeg også. Det kan virke som at en del lærer nesten blir fortvilt hvis de blir presentert for et nytt program. De regner med det er vanskelig og at det tar mye tid å lære seg. Men sannheten er jo at mange program har man lært mye av på bare en liten halvtime, og man vil jo også lære mer etterhvert dersom man tar det i bruk. Helt enig med deg i at man bare må ta seg tid til slik ting.

      Slett
  3. Synes også dette er en fantastisk måte å arbeide og fremstille noe på! Mine erfaringer er at elevene blir motiverte og føler stort eierskap til slike produkter. Og at det i tillegg hjelper dem med læring av IKT og grunnleggende ferdighet er kjempebra, håper på mer slikt arbeid med IKT i skolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er også mine erfaringer. Produkter som elevene får eierskap til vil være mer motiverende både å jobbe med, i tillegg til at de kanskje vil huske mer av dette arbeidet senere. Det håper jeg også på.

      Slett