Hjemme

Hjemme

onsdag 29. oktober 2014

Hvorfor la elever blogge?

Bildet hentet her
Blogging har blitt veldig populært de siste årene, og da blir det aktuelt å snakke om å ta dette inn i skolen. Jeg syns godt blogg kan brukes i skolen, og nå skal jeg gi dere noen grunner til hvorfor man bør la elever blogge:

- Blogg har en lav teknisk terskel.
- Elevene skriver ikke bare for læreren. Da blir elevene bevisste på at andere skal lese det de skriver (autentisk leser), og de blir mer oppmerksomme på hvordan de selv skriver. 
- For mange vil tekstproduskjon i faget øke.
- Blogger er dialogiske, man skifter mellom å være avsender og mottaker. Samtidig som man også gir kommentarer til hverandre (Viktig at lærer har vært klar på hvordan man gir kommentarer til hverandre, slik at det ikke blir negativit ladet). 
- Øke digital kompetanse.
- Man kan bruke bloggen på ulike måter: Logg, oppsummerings-eller refleksjonsrom, prosjekter mellom elever på ulike skoler osv.
- Man kan gjøre bloggen synlig kun for klassen, hvis det er ønskelig. 
- Man skriver annerledes enn det som er vanlig i skolen, man står mye mer fritt til skrivemåte og hva man skriver om. (I skolesammenheng vil man for det meste ikke stå helt fritt). 
- Korte og presise innlegg er gjerne å foretrekke i blogg. Dette kan passe ypperlig til de elevene som ikke er så glade i å skrive.

Når jeg ser på disse punketene tenker jeg med en gang på elever som ikke er så glade i å skrive. Med blogging trenger ikke elvene skrive så langt, samtidig som de får positive kommentarer fra andre, noe som jeg absloutt tror vil kunne øke skrivelysten til elevene. 

2 kommentarer:

  1. Mange gode, uimotståelige argumenter for bruk av blogg i skolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etterhvert som jeg jobber mer med blogg, ser jeg bare flere og flere argumenter for bruk av blogg i skolen.

      Slett