Hjemme

Hjemme

torsdag 16. oktober 2014

Hvordan vil du bruke padlet?

Padlet er en læringsplattform som er gratis + at den ikke krever noe installasjon. Man bare oppretter en vegg og kan begynne å skrive. 
Jeg tenker at det er utrolig mange muligheter for bruk at denne i skolen. For det første kan den brukes i alle fag. Det er også veldig trygt å bruke dette i skolesammenheng, da man selv kan velge hvor skjult padleten skal være. Den kan være fullstendig åpen, skjult, passordbeskyttet osv. Dette kan være en betryggelse, spesielt i starten av et slik arbeid. 

Når man arbeider på denne måten, blir også elevene veldig bevisste på at de andre i klassen skal lese det de skriver(autentisk leser), og de blir dermed oppmerksomme på hvordan de skriver. 

På min padlet som du finner her, har jeg noen forslag til hvordan man kan bruke padlet i undervisningen, så håper jeg at dere legger igjen noen eksempler. 



4 kommentarer:

  1. Så flott at du har lagt ut et praktisk eksempel på hvordan man kan bruke Padlet. Ser også at gjennom å kunne dele ideer til bruk i undervisningen får man også et praktisk eksempel på hvor enkelt bruk av padlet kan føre til en større delingskultur . Siden terskelen for å bruke padlet er lav( krever ikke installasjon og er gratis), kan man kanskje også nå kolleger som av en eller annen grunn ikke er på andre "plattformer".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den enkle bruken til padler vil kunne føre til en mye større delingskultur. Da spesielt siden terskelen kjempelav noe som vil gjøre sannsynligheten til å nå flere der.

      Slett
  2. Jeg liker det om at elevene skjerper seg når andre skal lese det de har skrevet. Inger Helen sin påpekning av at Padlet er et lavterskel-tilbud har mange interessante implikasjoner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenker det er supert å kunne jobbe på den måten, slik at elevene blir skjerpet. Jeg tror det er viktig med slike lavterksel-tilbud i skolesammenheng, for at de skal bli brukte.

      Slett