Hjemme

Hjemme

mandag 3. november 2014

Bruk av IKT i skolen

Mine erfaringer med ulike skoler viser til lite bruk av IKT. Når en tenker på alle fordelene ved bruk av IKT, kan en jo spørre seg hvorfor det ikke blir så mye brukt?

Bilde hentet her
Skolen står til ansvar for at det skal være IKT-utstyr som kan brukes. Noen skoler har smartboard i alle rom, men andre bare har en vanlig tavle i klasserommet, og må låne seg en prosjektor hvis man skal vise noe. Noen har bærebare pc-er til hele skolen, mens andre har et datarom med 10 pcer som alle elevene må dele på. 

Etter hvordan det står til med utstyret til den enkelte skole vil det kunne gjøre det enklere eller vanskeligere for læreren og ta i bruk IKT. Siden digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene, sier det seg jo selv at alle lærere faktisk må bruke det uansett.

I tillegg til dette så handler det altså om læreren. Hvor mye kan denne læreren om IKT? Hvor mye er han villig til å lære. Bruker han noe IKT selv i undervisningen, eller gir han kun oppgaver til elevene som omhandler dette? Viser læreren bare elevene på tavlen eller ved kopiark hva et brukernavn og et passord er, eller får de faktisk se og prøve dette ut på pc? 

Senter for IKT i utdanning viser til at 45% av elevene på 7.trinn bruker datamaskin mindre enn 1 time pr. uke. I engelsk, matte, naturfag og samfunnsfag pllyser mer enn 63 % av eleven at de bruker datamaskin måndentlig eller skjeldenere. 
23,6 % av lærerene kan ikke bruke et regneark for å tegne en graf og 28,2 % av skolene har i følge skoleledere tilgang til nok IKT-ressurser. 

Tror du at du kommer til å bruke IKT mye i skolehverdagen?

5 kommentarer:

  1. Jeg sitter med noen av de samme erfaringene og "observasjoner" fra praksis når det gjelder bruk av IKT. IKT blir brukt veldig ulikt fra skole til skole. Hos noen skoler blir IKT brukt i alle fag på ulike måter, mens det hos andre skoler er IKT helt fraværende av ulike grunner. Det jeg ofte har tenkt på når jeg har vært ute i praksis er at mange skoler mangler utstyr og kompetanse til å ta i bruk IKT i undervisningen. Dette synes jeg er veldig synd da jeg mener bruk av IKT er veldig viktig for elevens læringsutbytte, både når vi tenker på hvordan samfunnet fungerer i dag, og fordi digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene i LK06. Når jeg ser resultatene fra senter for IKT i utdanning som du viser til, tenker jeg at her må noe gjøres! Utstyr må forbedres i skoler rundt om i landet, og lærere må kurses for å kunne gi elevene et godt læringsutbytte når det gjelder digital kompetanse i tråd med LK06. Elevene bør også få et likt tilbud uavhengig hvilken skole de går på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er også mine erfaringer at det er mangel på utstyr og kompetanse.
      Noe som er kjempesynd. Noe må gjøres som du sier, og det er klart at elevene bør ha et likt tilbud uavhegig av hvilken skole de går på. Håper dette er noe som det begynner å satses på, og at lærerne blir kurset, slik at de kan gi elevene et godt læringsutbytte i forhold til digital kompetanse.

      Slett
  2. Digitale ferdigheter er viktige når vi lever i en digital verden. Samfunnet, spesielt på sosiale medier, gjør en dårlig jobb i å lære barn og unge om hvordan man på best mulig måte kan bruke de digitale verktøyene som finnes. Ikke minst når det kommer til å lære de om de lovene og reglene man skal følge på nettet. Personvern er ikke «valgfritt» slik det kan se ut som på blant annet facebook..
    Når det kommer til digitale ferdigheter og kunnskaper så må vi som lærere ikke bare lære elevene, men også avlære elevene. Da er det viktig at vi har resursene vi trenger for å gjøre dette.
    Har allerede tatt valget om at så langt det lar seg gjøre så kommer jeg ikke til å jobbe på en skole der det er vanskelig for meg som lærer å ta i bruk digitale verktøy i skolehverdagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, digitale ferdigheter er veldig viktig i dagens samfunn. Det er et viktig poeng du kommer med her, at elevene også må avlæres. Det er klart det kommer mange uvaner med bruk av sosiale medier, som elevene tror er riktig.
      Ja, det er klart at slike standpunkt kan man ta, også håpe det lar seg gjøre.

      Slett
  3. Flott innlegg. Har selv erfart mye av dette selv når jeg har jobbet ved forskjellige skoler. Noen var foregangsskoler når det kom til IKT i skolen, og hadde gjerne smartboard og en stor datapark som gav de mange muligheter. Mens andre skoler igjen har kun noen få datamaskiner tilgjengelig for hele skolen. Dette reflekteres også ofte i kunnskapen og interessen lærerne har for IKT i skolen. Så med dagens fokus på IKT så syntes jeg det er underlig at det ikke IKT blir vektlagt mer ved lærerskolen. Vi som har dette faget får selvfølgelig en innføring i det, men majoriteten av våre medstudenter på lærerskolen får liten innføring i IKT i skolen. Derfor mener jeg at IKT burde være en obligatorisk del av lærerstudiet også.

    SvarSlett