Hjemme

Hjemme

onsdag 10. september 2014

Smartboard og nettbrett inn i skolen



Bilde hentet her
På mitt andre studieår var jeg i praksis ved Alstad barneskole på 1.trinn.Her viste det seg at de hadde smartboard i klasserommet. Jeg hadde ikke sett detet i skolen før, og ble veldig imponert. Det var så mye man kunne bruke den til, og elevene var flinke til å bruke redskapet. Vi fikk se den i drift i de fleste fag. 

Etterhvert som vi ble bedre kjent med skolen og rektor Tore Tverbakk, fikk vi innblikk i hvor viktig denne skolen syns digitale ferdigheter i skolen er. De prioriterte slik at de får økonomien til å strekke til kjøp av slikt, noe som kan være en utfordring med skoleøkonomien. 


Bilde hentet her
For en stund tilbake leste jeg i AN at tredje trinn på Alstad barneskole(nettopp det trinnet jeg var i praksis hos) hadde fått hver sin ipad. Målet er at alle elevene skal få hvert sitt nettbrett, for slik det ligger an nå deler ca 4 elever på 1 nettbrett, bare det er ganske utrolig spør du meg.  

Det er viktig med digitale verkøy for at elevene skal utvikle sin digitale ferdighet. Da tenker jeg at det at elevene har hver sin ipad er helt fantastisk. Man går mer og mer over på bruk av nettbrett og slikt, og da er det jo nødvendig at elevene får kjennskap til slike redskaper. 


Mange andre skoler jeg har obserbert har kanskje et datarom, hvor det står noen gamle stasjonære pcer som bruker lang tid på både å starte opp, og ellers alt annet man skal gjøre. Dette vilk ta av tiden til elevene. Samtidig som det at det bare er noen pcer gjøre at man må dele, ikke bare med resten av klassen, men de ulike tri må dele. Jeg mener ikke at det ikke er viktig med pc også, for det er det, det er mye utstyr og funksjoner på en pc som er viktig. Men en variasjon i bruk av disse må være det perfekte. Hvilke erfaringer har dere med digitale verktøy rundt om på skolene? 

Jeg tenker også på den store forskjellen det vil bli på barnas digitale ferdigheter etter hvilken skole de får på, når det er så store forskjeller på hvilke verktøy har, og tilgjengeligheten til disse.

Bilde hentet her

Man er kanskje litt skeptisk i starten. Vil elevene bare bi sittende å stirre i hver sin skjerm, men i hvertfall på Alstad skjedde ikke dette. Nettbrett i skolen gir mer motiverte og engasjerte elever. Noe som kanskje ikke er så rart. Jeg tenker derned at dette må være et utrolig godt redskap for elever som nettopp sliter med å motivere seg for skolen. Hva tror dere? 






11 kommentarer:

  1. Jeg var jo så heldig å få være sammen med deg i praksis på Alstad og få oppleve satsingen skolen har på bruk av digitale verktøy. Her var smartboarden aktivt i bruk både at lærere og elever, noe vi så var både motiverende og lærerrikt for elevene. Det at de nå har fått iPad synes jeg er veldig bra, og elevene er heldige som får bruke og bli kjent med dette verktøyet. Som du skriver vil elever på ulike skoler få ulike digitale ferdigheter fordi det er ulikt satsingområde fra skole til skole, og også ulikt hvor flinke lærere er til å ta i bruk det utstyret som er tilgjengelig. Dette er uheldig, og jeg mener det bør satses mer på bruk av IKT både på lærerskolen og ute i skolene fordi vi lever i et mer og mer digitalisert samfunn. Vi må forberede elevene best mulig på den fremtiden de vil møte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse elevene er veldig heldige, og hadde lærere som virkelig satt seg inn i bruk av smartboard. Jeg er helt enig med deg i at dette bør satses mer på.

      Slett
  2. Disse elevene er heldige, for det er absolutt ikke så godt stelt, når det kommer til digitale ressurser, på alle skoler. Min erfaring er likevel den at lærerens kompetanse er minst like viktig som det å ha det nødvendige utstyret. For noen år siden fikk skolen jeg jobber på smartboard på hvert klasserom. Disse blir hovedsakelig brukt som filmlerret, sett bort fra i de klassene som har en lærer som er personlig interessert og har brukt tid på å lære seg smartboardens uendelig mange muligheter selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig heldige. Det er klart at lærerens kompetanse har mye å si.
      På Alstad var alt dette på plass. Lærerene (og ledelsen) hadde brukt tid på å sette seg inn i bruk av smartboad, her ble det ikke brukt som bare filmlerret. Her ble den brukt til alle mulige slags aktiviteter, det var veldig morsomt å se hvor mange muligheter den her.

      Slett
  3. Jeg er enig med Trine, i at disse elevene er heldige. Det er mye man kan gjøre med smartboard, som er effektiv læring for elevene. Det er også fint å høre at når skolen prioriterer dette så høyt, så lar det seg også gjøre, med tanke på økonomien, som jo er det største problemet ofte... Jeg tror at hvis læreren legger opp til å bruke nettbrett og slikt utstyr i skolehverdagen kan det være veldig lærrerikt og motiverende for elevene.

    Kan du forresten forklare hvordan du får til å legge inn en link i bloggen din slik at jeg bare klikker på AN og kommer direkte til den artikkelen du sikter til? Det har ikke jeg fått til. Kanskje du kunne laget et blogginnlegg hvor du forklarer hvordan du gjør det? Eller du kan bare svare meg her ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Merk ordet du vil lage link til, og trykk på link oppe til høyre på sida. Da kan du legge inn nettadressen til den siden du ønsker hyperkobling til :)

      Slett
    2. Ja, det ligger utrolig mye effektiv læring i smartboard. Ja, det er det. Tenker det kan være noe å tenke på for andre skoler. Om det finnes muligheter for de å prioritere annerledes i forhold til økonomi, for å kunne bedre de digitale verktøyene sine.

      Ser Guro har svart på hvordan man legger inn hyperkobling, men jeg valgte uansett å lage et blogginnlegg hvor jeg forklarer det, slik at hvis det er flere som lurer på det, så kan de se det der.

      Slett
  4. Flott innlegg! Jeg har bare sett bruk av SmartBoard i klasserommene, og det er som du sier, et fantastisk verktøy som elevene elsker når det er i bruk. Og elevene har hatt god kontroll på hvordan disse tavlene skal brukes. Det har vel heller vært lærernes kunnskap og selvtillit i forhold til å ta i bruk nye digitale verktøy det har skortet på (slik som Ane har vært inne på)! Når jeg var i praksis for to år siden hadde jeg laget en helt vanlig PowerPoint som jeg åpnet på SmartBoard via Google disk. Læreren som var til stede var helt henrykt! Tenk at det gikk å gjøre noe slikt med den hvite skjermen! Det er utrolig mange skoler som sitter med godt utstyr klart til å tas i bruk, men det kan virke som at flere lærere sitter å venter på at noen skal lære dem opp før de tar utstyret i bruk. Det skjer ikke læring uten at den som skal lære er aktiv i egen læring :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det handler nok ofte om lærerens kunnskap i forhold til slike verktøy, og jeg tenker hvor utrolig viktig det er som lærere at man setter seg inn i slik, når man er så heldig å få bruke et slikt fantastiskt vertkøy.
      På Alstad tror jeg de var veldig heldige med at ledelsen var så inne på dette. Det var mulighet til å få mye hjelp hos de, i tillegg til at det ble brukt tid til dette ved f.eks teamtid, eller fellestid. Her fikk den enkelte læreren/temeat ideer fra de andre, og slik utviklet de sine kunnskaper om bruk av smartboard.

      Slett
  5. Her kommenterer jeg bare at et interessant innlegg utløste kommentarer/diskusjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en god diskusjon på dette innlegget.

      Slett