Hjemme

Hjemme

fredag 19. september 2014

Hyperkobling


Jeg fikk spørsmål om jeg kunne vise hvordan jeg legger inn hyperkobling, så da bestemte jeg meg for å lage et blogginnlegg om det. 

Oppe på oppgavelinjen har man en knapp som heter link slik bildet til høyre viser. 


Vi trykker på den og får da opp en boks, for å fikse linken slik man vil. I den øverste tekstboksen skriver man inn det man ønsker skal stå i teksten. F.eks. AN hvis man skal vise til noe fra Avisa Nordland. I neste tekstboks skriver man inn den nettadressen man ønsker å bli sendt til. 

Hvis man allerede har skrevet tekst kan man også markere det ordet man vil skal vises, og deretter trykke på link. Da står allerede ordet i den første tekstboksen. 

Nede har man også mulighet til å huke av for at man ønsker at linken skal åpnes i et nytt vindu, i stedet for at man skal bli sendt til liken i det vinduet hvor man har innlegget.

7 kommentarer:

  1. Så fint at du deler dette med oss andre! Ofte er det sånn at man lærer seg akkurat det man i øyeblikket har bruk for i en eller annen sammenheng, og så stopper det der. Tror jeg må prøve dette ut. Du har forklart framgangsmåten lettfattelig og informativt :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ofte er det slik. Så bra at du syns det var lett å forstå. Liker at du skal prøve det ut, da blir det mer mening med at jeg lagde innlegget :)

      Slett
  2. Så kjekt at du har laget en veiledning til hvordan man lager en hyperkobling, det tror jeg mange vil ha nytte av. Veldig fint at du bruker både bilder og tekst for å forklare :-) Det er nettopp slike ting som er så fint med nettet, delingskulturen som gjør at vi kan dele det vi kan og lære av hverandre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns det er lettest å bruke slike veiledninger hvis de også inneholder bilder. Ja, det er supert med delingskulturen på nett, jeg har lært mye av det.

      Slett
  3. KJempebra at du har lagt ut dette! Så det ikke før nå, men takk skal du ha ;) Nå skal jeg fikse mine innlegg med lenker i ! :D

    Bra at dere som er racere på dette kan guide oss andre til å bli det samme ! :D

    SvarSlett
  4. Vi skal jobbe med blogg-tekniske ting på samlinga i neste uke.

    SvarSlett