Hjemme

Hjemme

tirsdag 2. september 2014

Oppdrag Breiva

Torsdag 28. august var norsk 2 gjengen på tur. Dette for at vi skulle bli inspirert til å tenke praktiske og varierte arbeidmåter med fokus på grunnleggende ferdigheter. På turen tenkte jeg på begynneropplæringen. Hvordan kan vi gjøre bokstavlæringen mer spennende? De minste elevene blir fort umotiverte og lei av å sitte i ro. Noen av elevene kan kanskje mange av bokstavene godt fra før og blir lei av å sitte ved pulten sin og skrive dem om og om igjen. Noe jeg ofte har sett i klasserommet. Så da tenker jeg: kan man ta med seg bokstavlæringen ut? 
Det første jeg tenker da er at man kan dra på oppdagelsesferd i naturen for å finne bokstaver.  Elevene kan enten ha med seg et tomt ark hvor de skal skrive de bokstavene de finner, eller de har med seg et ark med alle bokstavene hvor de skal merke av i forhold til hvilke bokstaver de fant. Elevene kan gå i grupper å dele med de andre hvilke bokstaver de har funnet for å gi hverandre ideer, og for å se ting som man kanskje ikke har lagt merke til.
Etterpå kan man skrive setninger om det man har gjort. Hvilken ting var det den enkelte bokstaven var, f.eks. bokstaven I var en stolpe. Her vil skriving som den grunnleggende ferdigheten komme inn. 


Hvor mange bokstaver ser man ikke i bare dette ene bildet?

2 kommentarer:

  1. Gode eksempler, i tekst og bilde, på hvordan bokstavlæring ute kan foregå.

    SvarSlett