Hjemme

Hjemme

onsdag 3. september 2014

Fagtekst 1

Da har jeg akkurat sendt inn problemstilling til fagtekst 1 i norsk 2. I den teksten skal jeg skrive om nettpublisering,personvern og opphavsrett. Dette temaet syns jeg er veldig spennende, og kanskje alt for lite snakket om i disse dager med utallige sosiale medier. Jeg tror dette må mye mer inn i skolene. Lærere må være nøye med dette fra starten.

Jeg kan iallfall si at jeg ikke har lært spesielt mye om personvern og opphavrett gjennom tiden. Jeg har også erfart at det er mange andre som heller ikke kan så mye om dette. Før vi fikk vår sønn ble jeg og samboer enig om at vi ikke ønsket at det skulle være noen bilder av han ut på nett. Etter at han ble født, fikk vi besøk av familie og venner. De tok selvfølgelig bilder av den nyfødte, noe som var helt greit. Det som ikke var like greit var at rundt en halvtime etter at gjestene var dratt lå det en hel bildeserie av han ute på nett.Da tenker jeg:

Hvor lite kan vi egentlig om reglene i forhold til personvern og opphavsrett? Er det greit å legge ut bilder av andres barn? Hvor gode forbilder syns dere voksne er for barna sine i forhold til dette?

6 kommentarer:

  1. Viktig tema du tar opp. I dag har alle tilgang på kamera via telefonene sine, og noen tar det som en selvfølge at alt kan distribueres fritt. Det advares mot å legge ut info om ungene sine, og ihvertfall bør man selv få vurdere når og hva som skal deles i sosiale medier.
    Det virker som om skillet mellom det private og det offentlige rom er blitt ganske diffus, og enkelte vurderer kanskje ikke så nøye hva de gjør på vegne av andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er akkurat det der. Det virker som det er utrolig mange som ikke vurderer hva de gjør på vegne av andre. Det virker som om det blant veldig mange har blitt noe som er greit, og de tenker ikke noe over det.

      Slett
  2. Veldig viktig tema! Tror nok at det er mange, både elever og foresatte som ikke er nok bevisste på hvilke regler som gjelder for personvern og opphavsrett. Kanskje noe skolene skulle ha opplyst mer om og oppfordret elevene til å sette seg inn i?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt enig. I takt med at man lærer elevene å bruke nett osv, kan det jo være en ide å også opplyse om regler for dette. For det ligger nok i mangel på bevissthet om dette, man tenker rett og slett ikke over at man bryter regler ved f.eks å legge ut bilder uten tilattelse av dem som er på bildene.

      Slett
  3. Meget godt eksempel på at det med personvern er helt ute av kontroll. Dette forsterkes av at mange blir sure når man påpeker at det de gjør er ulovlig og uakseptabelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig mange som blir sure. Dermed syns man det blir ekkelt å si ifra, men det må man jo bare gjøre.

      Slett